اسهال

تعریف:
حالتی است که دفع اجابت مزاج از حد عادی بیشتر و حجم مدفوع و مقدار مایع افزایش می یابد که نسبت به رژیم غذایی کشورهای مختلف فرق می کند. در کشورهایی مثل آمریکا و اروپای شمالی به طور متوسط وزن مدفوع آنها 200 گرم در روز می باشد و بیشتر از این مقدار اسهال محسوب می شود، اما در کشورهایی که فیبرو سلولز مصرف می کنند این مقدار فرق می کند. بطور کل اجابت مزاج از سه در روز تا سه در هفته طییعی به حساب می آید و بستگی به عادت طبیعی شخص دارد و اگر بیش از حد طبیعی باشد حالت اسهال را پیدا خواهد کرد.

 

عواملی که موجب اسهال می شود شامل:

1-مصرف بعضی از داروها.

2-مواد غذایی که در ترکیب آنها رنگ به کار رفته است.

3-عوامل میکروبی(باکتری- ویروس- قارچ- انگل)

 

نکته:

در مواردیکه شخص در اثر مشکلات روانی و مسائل استرس را دچار سندرم بوده تحریک پذیر می شود بیشتر دچار اسهال می شود.

 

علائم:

علائم بیماری شامل: تهوع، استفراغ، گاهی تب، درد شکم(دل پیچه)، در بعضی از مواقع قرقر روده، بی اشتهایی، تشنگی و عطش می باشد.

 

پیشگیری:

 با رعایت بهداشت و شستن دستها، پختن فراورده های گوشتی و سبزی، نگهداری شیر و لبنیات در یخچال به روش صحیح می توان از بروز اسهال جلوگیری کرد.

 

درمان:

جایگزین کردن مایعات از دست رفته بدن و مصرف دارو طبق تجویز پزشک.

 

چند نکته مهم:

1-داروهای ضد اسهال فقط باید با تجویز پزشک مصرف شود و به هیچ عنوان داروهایی که برای بزرگسالان مصرف می شود به کودکان داده نشود.

2-مصرف نبات داغ یا آب قند حالت اسهال را تشدید می کند به خصوص در مواردیکه اسهال عفونی است حتی مصرف نوشابه نیز خطرناک است چون قند موجود در این مواد باعث افزایش رشد عامل اسهال می شود.

3-بهترین ماده غذایی مصرف ماست(مخصوصاً ترش مزه به علت اسید لاکتیک موجود در آن) وکته وهمچنین لعاب برنج، فرنی، دوغ می باشد و به طور کلی برای بزرگسالان ممنوعیت ماده غذایی خاص وجود ندارد. در مصرف مواد غذایی بهتر است که تعداد دفعات غذا را افزایش داده اما حجم آن را کم نمایید همچنین مایعات بیشتر از حد عادی استفاده شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد